Vergeet Netflix of Learning, Focus on Practice om echte vaardigheden op te bouwen.
hybride leren (g)een blijvertje
Dit bericht is geplaatst door Margreet Boeren

“Leren vereist betrokkenheid die verder gaat dan het kijken naar video’s. Zou je een chirurg je laten opereren als hij, of zij, video’s van andere artsen in de operatiekamer heeft bekeken?

Echte vaardigheden ontwikkelen, laat staan ​​expertise, vereist veel meer dan dat”.


Maar wat ontbreekt hier? Het belangrijkste wat hier ontbreekt is #Practice. Oefening stelt iemand in staat vaardigheden te oefenen, er ‘vaardiger’ in te worden. Sommige taken waarbij een werknemer bijna onmiddellijk moet reageren, vereisen duizenden uren oefening. We moeten nadenken over de vaardigheidsniveaus die we van medewerkers verwachten in de verschillende taken die ze doen, en dienovereenkomstig plannen maken voor training en oefening. Voor ervaring opdoen heb je ook zoiets als ‘uitdagingsruimte’ nodig, vergelijkbaar met gameplatforms, of de Oculus Quest waar je in een veilige ruimte wordt uitgedaagd. De meeste gameplatforms bouwen al oefen- of prestatieloops in en die kunnen zeker helpen, maar we moeten ook kansen inbouwen voor de praktijk zoals projecten, opdrachten, zelfs banen. Ger Driesen meent dat het niet alleen om vaardigheden gaat. Goede professionals hebben ook de juiste mind-, tools- en skills set.

Netflix is goed voor wat het doet (entertainment) maar niet om te leren! Je wilt niet dat je medewerkers voor een enorme verzameling van leermogelijkheden komen te staan zodat hun meest redelijke manier om te kiezen is vertrouwen op een algoritme. Biedt ze mogelijkheden voor het actief en onderzoekend kunnen zijn en laat ze zelf selecteren, creëren en delen van hun geleerde kennis. Biedt gebruikers toegang tot wat ze nodig hebben wanneer ze het nodig hebben, anders raken ze de betrokkenheid kwijt. Leren is nooit gemakkelijk maar “oefening baart kunst”. Pas dan worden echte vaardigheden opgebouwd.

Meer Trendsnacks

Trendsnack: ROI voor leren, zin of onzin?

Trendsnack: ROI voor leren, zin of onzin?

De term return on investment geeft het rendement op een investering aan. Is ROI in deze zin toe te passen op leren? Zonder veel moeite valt te berekenen wat een bepaalde training kost: te denken valt aan de bezoldiging van de trainer, de...

Trendsnack: Nooit meer opleiden?

Trendsnack: Nooit meer opleiden?

Een boude uitspraak van Sebastian Tindall van Vitality, tijdens de Summerclasses 2021 georganiseerd door Stimulearning.be. ‘De snelheid van veranderingen binnen organisaties neemt steeds meer toe. Traditionele leermethoden houden het niet meer bij. L&D moet (snel)...

Trendsnack: We willen geen cursusfabriek zijn

Trendsnack: We willen geen cursusfabriek zijn

Een veel gemaakte opmerking in de ingevulde AcademieSpiegels. Herkenbaar? ‘Je hebt grote ambities voor de academie. Het zou dé spil moeten zijn van de ‘lerende organisatie’, maar je komt niet verder dan het organiseren van cursussen en trainingen…’ Tien tegen één dat...

Trendsnack: Hybride leren (g)een blijvertje

Trendsnack: Hybride leren (g)een blijvertje

Laat je in de nabije toekomst alle medewerkers nog naar een training locatie komen? Of kan een deel van hen thuis de leersessie bijwonen? Hierover is de discussie nog in volle gang. Een van jullie schreef: ‘Er kan heel veel, alleen is het design en goed gebruik van...