Een veel gemaakte opmerking in de ingevulde AcademieSpiegels. Herkenbaar?
‘Je hebt grote ambities voor de academie. Het zou dé spil moeten zijn van de ‘lerende organisatie’, maar je komt niet verder dan het organiseren van cursussen en trainingen…’
Tien tegen één dat in jouw organisatie traditioneel opleiden het archetypisch symbool van leren is.
Dat beeld moet je zien om te buigen. Leren in een organisatie is meer dan opleiden. Natuurlijk is het belangrijk dat medewerkers over de juiste kennis en vaardigheden beschikken, maar dat is maar één kant van de leermedaille. De andere kant vraagt ‘organisatieleren’.
Zie Witboek Organiseren van corporate leren van Mieke Posthumus, maart 2022.
Vraag het hier aan>>
De archetypische oogkleppen moeten dus worden afgezet.
Pas dan kan de academie zich ontwikkelen tot – om met Martijn Rademakers* te spreken – een aanjager zijn van de lerende organisatie. En wordt leren een katalysator voor organisatieontwikkeling.
(*) Martijn Rademakers: boek Corporate Universities, aanjagers van de lerende organisatie.